11 mei Gaan hartmarkers, infectieziekten en tumormarkers de groei in Point-of-Care bepalen?
Marktanalyse van BCC Research laat zien dat een bescheiden groei van 3,7% verwacht kan worden in Point-of-Care diagnostiek. Deze markt wordt grotendeels bepaald door de verzadigde diabetesmarkt. De groei komt uit andere sectoren, en dan met name de hartmarkers, infectieziekten en tumormarkers. Een belangrijke invloedfactor die de ontwikkelingen van POC zal gaan bepalen, is de hoogte van de tarieven voor het gebruik van POC diagnostiek.
Point-of-Care diagnostiek wordt op dit moment voor meer dan de helft bepaald door de diabetesmarkt in ontwikkelde landen. De afgelopen 20 jaar is deze markt wereldwijd gegroeid tot een volwassen markt met een omvang van $7 miljard. Interessant voor veel aanbieders. In de drukbevolkte markt richt nieuwe diagnostiek zich op vooral langere batterijduur of het overbodig maken van teststrips. In de ontwikkelingslanden is de testpenetratie een stuk lager. Maar omdat ongeveer 75% van het aantal diabetici in ontwikkelde landen leeft, zijn de ontwikkelingslanden wel een grote potentiële groeimarkt. Hoewel verwacht wordt dat de aantallen in deze landen wel zullen stijgen, zal door prijsdruk de verwachte groei verdampen. Dit betekent dat de verwachting voor de verkoop van wereldwijde glucose testen in de periode van 2011 tot 2016 een vlakke lijn is.
Groei van POC komt dus uit andere sectoren. De verwachting is dat er een flinke groei zal komen in hartmarkers. Deze hebben intussen de zwangerschaps- en fertiliteitstesten ingehaald. In 2016 wordt een verkoop van $2 miljard verwacht in hartmarkers. Deze groei wordt vooral gedreven door de stijging in POC testen om vast te stellen of iemand met pijn op de borst urgente zorg nodig heeft. POC diagnostiek kan in urgente gevallen zijn waarde bewijzen wanneer vertraging fataal kan zijn. Abbott, Roche en Alere zijn hierin de belangrijkste spelers. Samen met Johnson&Johnson en Siemens zijn deze 5 bedrijven goed voor meer dan de helft van de totale POC diagnostiek. Voor het overige zijn er veel niche spelers in deze markt die proberen hun deel op te eisen.
Ontwikkelingen van POC diagnostiek voor infectieziekten en tumormarkers zijn andere drivers voor groei. De markt voor tumor markers is nog klein, en zal ook niet de omvang van bijvoorbeeld de hartmarkers gaan halen. Een voorbeeld van een test is de test van Polymedco voor terugkerende blaaskanker. De FDA heeft deze onlangs vrijgegeven. Applicaties voor meer dan 20 tumormarkers voor gebruik in de klinische situatie zijn nog in ontwikkeling.
De markt voor infectieziekten is al meer ontwikkeld, maar heeft nog veel ruimte voor groei. Een POC test op HIV lijkt hier de voornaamste ontwikkeling. Ongeveer een derde van de bloeddonoren in Amerika die positief op HIV test, komt nooit terug voor de uitslag. Een snelle test op HIV heeft in deze situatie een duidelijk voordeel. Men verwacht dat in de ontwikkelingslanden een grote behoefte is voor snelle en goede diagnostiek op HIV. De Melinda en Bill Gates Foundation is één van de partijen die voor het ontwikkelen van een POC-test op HIV geld vrijmaakt.
Voor meer informatie: vul het Contactformulier in en vraag om de PDF:
“Point-of-care diagnostics: How the industry is moving forward in the face of surging demand”.
Geen reactie's